Czy to koniec prasy drukowanej?

Sprzedaż gazet i czasopism w kioskach i salonikach prasowych sukcesywnie z każdym kolejnym rokiem spada. Istnieje duży potencjał rynku dystrybucji prasy, jednak to e-wydania cieszą się rosnącą popularnością. Według Future Exploration do 2025 roku prasa drukowana zniknie z kiosków. Będzie to ostatni rok, kiedy możliwy będzie zakup gazet i czasopism w formie papierowej. Czy te założenia i spekulacje będą miały odzwierciedlenie w przyszłości?

W Polsce tylko gazety i czasopisma online

Tak ma być od 2025 roku. Założyciel Future Exploration Ross Dawson przygotował raport dotyczący przyszłości mediów, a dokładniej prasy drukowanej. Jest to uznany  ekspert rozwoju mediów przyszłości, przedsiębiorca i makler giełdowy, który regularnie przeprowadza badania dotyczące zmian, jakie następują i nastąpią na rynku nowych mediów. Według raportu ostatni rok prasy drukowanej w Polsce będzie już za 7 lat. Ross Dawson dał więc jej jeszcze szansę tylko na najbliżej kilka lat.

Dlaczego tak może wyglądać przyszłość prasy drukowanej? To rok, kiedy osób do niej przyzwyczajonych będzie już niewiele. Gazety i czasopisma online, które są dzisiaj zagrożeniem dla prasy drukowanej i szansą dla współczesnego społeczeństwa, osiągają coraz większą sprzedaż. Można nawet przypuszczać, że w wielu przypadkach były one bodźcem do częstszego czytania, szczególnie dla młodego pokolenia. Dostrzegając zalety gazet i czasopism online, ludzie zmieniają swoje nawyki. Jeżeli coś może ułatwić im codzienność, to dlaczego mieliby z tego nie skorzystać. E-wydania są dostępne na urządzeniach mobilnych, zajmują miejsce jedynie w ich pamięci, natomiast w przypadku prenumeraty są tańsze, a także wzbogacone o dodatkowe prezenty, artykuły i wywiady. Czy jednak ich pozycja jest na tyle silna, aby całkowicie wyprzeć prasę w formie papierowej. Opinie ekspertów są bardzo sprzeczne. Niektórzy uważają, że owszem ich rola będzie coraz bardziej znacząca, być może nawet za kilka lat wyraźnie dominująca, ale wciąż tradycjonaliści będą wierni gazetom pachnącym świeżym drukiem.

Czy w Polsce prasa drukowana „wyginie” jako pierwsza?

Polska nie jest krajem, w którym zaawansowana technologia i nowoczesne rozwiązania dominują tak wyraźnie, jak w innych europejskich krajach i Stanach Zjednoczonych. Gazety i czasopisma online są dostępne już od dłuższego czasu, jednak to dopiero teraz przeżywają swoje lata świetności. Coraz więcej pozycji i tytułów w wersji elektronicznej pojawia się w sklepach internetowych, czego przykładem jest Prenumerata.ruch.com.pl. 2025 rok to jednak odległy czas, jeżeli spojrzymy na kraje, które w raporcie Future Exploration są przed nami. Raport powstał kilka lat temu i zakładał, że w USA prasa drukowana zniknie z rynku już w 2017 roku. Tak się jednak nie stało. Dłużej w sklepach utrzymać mają się gazety i czasopisma w Wielkiej Brytanii i Islandii, ponieważ do 2019 roku. Również w tym przypadku nie dostrzega się aż tak wyraźnego spadku zainteresowania społeczeństwa tamtejszych krajów prasą drukowaną. W Australii i Hong Kongu prasę w tej formie po raz ostatni kupić będzie można w 2022 roku. Czy to jednak możliwe?

Gazety i czasopisma online umacniają swoją pozycję, prasa drukowana może czuć się zagrożona, ale raczej nie powinna obawiać się w najbliższym czasie całkowitego „wyginięcia”. Dowodzi temu sytuacja w Stanach Zjednoczonych. Gazety z kiosków miały zniknąć w tym kraju już 2 lata temu. Wciąż jednak amerykanie w drodze do pracy z kawą dłoni, w pośpiechu kupują kolejne numery gazety codziennej, tygodników, jak i  magazynów branżowych.